Overwater T-C-C

Als de klas geen lokaal meer is …

Als professioneel trainer sta je altijd open voor nieuwe leermethoden. Maar, leren coachen in een virtuele klas … laat me niet lachen, dat is onmogelijk! Dat was mijn stellige overtuiging toen ik voor het eerst met Virtueel Actiegericht Leren in aanmerking kwam. Het was voor mij dan ook een aangename verassing dat je coaching vaardigheden weldegelijk online kunt leren.

Hoe dan?

De opleiding VAL-trainer met het leerplatform Moodle leert je hoe Virtueel Actiegericht Leren werkt. Het opleidingsconcept is samen leren in een uitdagende virtuele leeromgeving.

Tijdens deze opleiding leerde ik competentiegerichte online leermodules te ontwikkelen, die tevens aansluiten op de verschillende leerstijlen van mijn deelnemers. Door steeds weer nieuwe werkvormen toe te passen is het mogelijk de betrokkenheid van deelnemers te verhogen. Met deze ervaring op zak weet ik inmiddels dat je specifieke basisvaardigheden (zoals coachen) wel degelijk kunt leren!

Een voorbeeld

Door gebruik te maken van korte filmpjes laat je zien hoe je een coachgesprek voert, of hoe juist niet. Als deelnemer bekijk en analyseer je deze filmpjes wanneer het jou uitkomt. Je noteert daarna wat jij denkt wat werkt en wat niet. Jouw bevindingen deel je vervolgens met je mede leerlingen in de gezamenlijke virtuele leeromgeving en je geeft elkaar feedback. Hiermee leer je het basisprincipe van een coachgesprek. Het oefenen van een coachgesprek voeren, volgt later tijdens de klassikale bijeenkomst.

Verdieping

Door het gebruik van verschillende werkvormen bied je een onderwerp meerdere keren aan. Of je nu visueel of theoretisch bent ingesteld, er zit altijd wel een werkvorm bij die aanspreekt. Hiermee bereik je nog meer verdieping. Denk hierbij aan zoekopdrachten, samenvattingen schrijven, een spel spelen, discussiëren of vragen stellen. En, herhaling van leerstof zorgt uiteraard ook voor verdieping.

Samenvattend

Met behulp van een virtuele leeromgeving zijn we dus wel degelijk instaat om deelnemers iets extra’s te bieden:

  • De theorie leer je online en je helpt elkaar lastige vraagstukken op te lossen
  • Je leert op een effectief manier door het aanbod van verschillende werkvormen
  • Tijdens klassikale bijeenkomsten is er meer tijd om vaardigheden te oefenen
  • Na een klassikale bijeenkomst deel je extra leerstof in de virtuele omgeving
  • Herhaling van leerstof in zowel de virtuele ruimte als in het klaslokaal

Wat mijn mening nu over Virtueel Actiegericht Leren is? Het maakt leren leuk!

Wil je meer weten? Ik leg je graag uit wat deze leermethode voor jouw bedrijf kan betekenen. Contact: patricia@overwater-tcc.nl of +31 6 55 87 87 49

 

Improving Organisations is Improving Communication

WE BRIDGE!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.