Overwater T-C-C

Blended Learning; Wat moet ik als trainer ermee?

Jarenlang workshops en klassikale trainingen gegeven en nu vraagt je klant om Blended Learning; een mix van online, klassikaal en praktijkgericht leren. Veel trainers zijn terecht kritisch. Online leren, een hoop extra werk voor zowel de trainer als de deelnemer, maar levert het echt wat op? Uit ervaring kan ik je vertellen JA, het levert heel veel op.

Ga jij overstag en durf je het aan om als trainer toch aan de slag te gaan met online leren? Maak het vooral niet moeilijker dan het is!

Dit is wat mij geholpen heeft:

TIP 1

Heeft je deelnemer al e-learning tot zijn of haar beschikking? Maak hier gebruik van. Een veelgehoord probleem is dat ondanks de beschikbaarheid van e-learning, de meerderheid er weinig gebruik van maakt. Men weet niet goed welke leermodules aansluiten bij de persoonlijke leerbehoeften. Welke e-learning aanbieder wordt gebruikt? Zoek en check vervolgens welke beschikbare e-learning modules aansluiten bij het leerdoel en biedt deze in het leertraject als leerblok aan.

 

TIP 2 

Ben je nog totaal onbekend met online klassikaal leren? Kijk dan eens naar Google Classroom (gratis service voor scholen, non-profitorganisaties en iedereen met een persoonlijke Google-account). Het is vooral bekend in het onderwijs en biedt een mooi voorbeeld hoe een digitaal klaslokaal werkt. Als trainer doe je hier vooral kennis op wat er allemaal mogelijk is binnen een digitaal klaslokaal. Het laat zien hoe een online leeromgeving een digitaal verlengstuk is van het fysieke klaslokaal.

Zowel de leraar als de studenten kunnen berichten, documenten en links plaatsen in hun gezamenlijke digitale klaslokaal. De kracht zit vooral in het versimpelen van de workflow:

  • Het delen van studiematerialen en leeropdrachten
  • Leeropdrachten inleveren
  • Het eventueel beoordelen van opdrachten (door de leraar of zelfs elkaars werk).

Iets voor jou? Moodle en LearningStone bieden beiden aan trainers een online platform voor samenwerkend of individueel online leren.

 

TIP 3 

Ga je aan de slag met een digitale leeromgeving, maak dan per onderwerp Leerarrangementen. Een arrangement beschrijft 6 stappen:

  1. Leerdoel: Wat ga je leren?
  2. Leerproduct: Wat moet je deelnemer maken / opleveren?
  3. Leer pad: Welke stappen neem je om uiteindelijk je leerproduct te kunnen opleveren?
  4. Digitale interactie: Wat moet je deelnemer in de digitale leeromgeving doen? Leerproduct uploaden? Vragen stellen aan de medecursisten? Elkaars vragen beantwoorden? Feedback geven?
  5. Bron: Welke leerstof wordt er gebruikt en waar is het te vinden (b.v. internet link of geüploade pdf documenten etc.)
  6. Studietijd: Hoeveel tijd heb je nodig om het leerarrangement te doorlopen en te maken?

Inspiratie opdoen hoe je verschillende online leerarrangementen samenstelt? In mijn volgende artikel lees je een aantal tips.

Met hartelijke groet,

Overwater T-C-C  Patricia Overwater

WE BRIDGE!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.