Geen klik met je collega of manager? 4 manieren om te overbruggen!
Hoe komt het toch dat je met die ene collega of manager totaal geen klik hebt? We zijn ons er niet allemaal van bewust, maar we hebben allemaal een voorkeurstijl in onze communicatie met anderen. De één wikt en weegt, de ander beslist meteen. Jij bekijkt de zaken vanuit een rationeel oogpunt? Daar staat tegenover dat een ander juist zijn emoties laat meespelen. Onbewust voelen wij ons vaak op ons gemak bij mensen die ‘onze taal spreken’. Dan is er een klik, echter wanneer wij ons beginnen te ergeren kan dit weleens uitlopen op een clash.
Wanneer je van nature een dynamisch persoon bent, kun je je soms mateloos irriteren als de ander naar jouw idee maar niet in beweging komt. Als je graag kwalitatief goed werkt levert, kun je gestrest raken omdat je teamgenoot het werk naar jouw mening afraffelt om de deadline te halen. Maar ja, moet je altijd ‘perfect’ werk afleveren?
Goed of fout?
Wees je ervan bewust, er is geen goed of fout. We hebben nu éénmaal allemaal andere overtuigingen, meningen, normen en waarden waar we aan hechten. Hoe kom je dan toch nader tot elkaar? Door aan te sluiten op de communicatiestijl van een ander, of te wel te overbruggen, kun je een clash voorkomen. Observeer, analyseer en stel vast wat de ander belangrijk vindt en probeer verbinding te vinden.
4 Manieren om te Overbruggen:
1. EEN STEUNGEVENDE OP PERFECTIE GERICHTE STIJL - DE KRITISCHE PERFECTIONIST
Sterkte |
Staat open voor anderen, geeft ruimte, volgt idealen en streeft hoge kwaliteit na |
Valkuil |
Zichzelf te veel wegcijferen, licht gelovig, belerend en perfectionistisch |
Wat ontstemt |
Kritiek geven, geen steun geven, belachelijk maken, laten mislukken |
Wat verbindt |
Benadruk uitmuntendheid, spreek aan op principes, bepaal samen doelen, benadruk de belangrijke zaken, toon belangstelling in waarden, toon loyaliteit, houdt rekening met anderen en wees team georiënteerd |
2. EEN BEHEERSDE OP ACTIE GERICHTE STIJL - DE OVERHEERSENDE HOOGHARTIGE BOTTERIK
Sterkte |
Weet kansen te scheppen, geniet van uitdaging, sturen en weet te overtuigen |
Valkuil |
Impulsief, ongeduldig, anderen onder grote druk zetten, drammen |
Wat ontstemt |
Autoriteit ondergraven, verantwoordelijkheid verminderen, uitdagingen wegnemen, middelen ontnemen |
Wat verbindt |
Benadruk actie, geef zelfstandigheid, geef mogelijkheden, benadruk uitdaging, begin direct, geef gehoor, toon deskundigheid en spreek over resultaten |
3. DE BEHOUDENDE RATIONELE STIJL - DE GEDETAILLEERDE GERESERVEERDE MUGGENZIFTER
Sterkte |
Methodisch en analytisch, bouwt voort op het bestaande en kan afstandelijk zijn |
Valkuil |
Ploeterend, muggenziften, kan niet los laten en is onvriendelijk |
Wat ontstemt |
Constant veranderen, sterk emotioneel gedrag, vroegtijdig beslissen, ongepland actie ondernemen |
Wat verbindt |
Benadruk redelijkheid, geef feiten en cijfers, wees georganiseerd, verbind nieuwe zaken aan bestaande zaken, ga geleidelijk vooruit, gebruik logica, wees voorbereid en wees nauwkeurig |
4. DE MEEGAANDE OP HARMONIEGERICHTE STIJL - DE INTERACTIEVE KLETSENDE OPTIMIST
Sterkte |
Is flexibel, tactisch, sociaal vaardig en gevoelig |
Valkuil |
Doelloos, zonder overtuiging, te betrokken bij anderen en confrontatie vermijdend |
Wat ontstemt |
Onvriendelijk, kritisch autoritair, routine en details, strakke schema’s hanteren |
Wat verbindt |
Benadruk overeenstemming, wees open over eigen positie, wees vriendelijk, toon flexibiliteit, werk toe naar een compromis en wees ontspannen, toon bewondering en sympathie, benadruk het positieve en voorkom gezichtsverlies |
Veranderen doe je zelf ...
Als je er in slaagt om die lastige collega goed te doorgronden, weet je nu ook hoe je kunt overbruggen en verbinden door ‘zijn of haar taal’ te spreken. In principe is het niet zo moeilijk om af te stemmen op de ander. De uitdaging ligt bij jezelf, want je lastige collega kun je helaas niet veranderen. Wat je wel kunt veranderen is je eigen gedrag, hoe je naar de ander kijkt en hoe je met de situatie omgaat. Zodra je dit lukt, zal je merken dat je ineens veel meer gedaan krijgt. Dus toch een klik?
Improving Organisations is Improving Communication