Virtual Action Learning – een opleidingsconcept over Samenlerend Produceren met ICT
Auteur: J.J.M. Baeten
Samenvatting
Virtual Action Learning is een nieuwe manier van opleiden die volop in de belangstelling staat. Leren gebeurt via het maken van producten voor de beroepspraktijk. VAL werkt op een originele manier: via ICT en nieuwe media en aangevuld met bijeenkomsten. Studenten worden verleid tot Virtuele Leerinteractie doordat alle productie loopt via een Virtual Learning Community (VLC).
VAL zorgt voor opmerkelijke resultaten. Studenten leren meer, actiever en met extra motivatie. Opleiders werken met meer plezier en resultaat, de opleidingskwaliteit stijgt en de opleidingskosten kunnen dalen. Ook bedrijfsopleidingen en trainingsbureaus werken inmiddels met VAL en de VLC.
Nieuw is dat bedrijven de methode inmiddels gebruiken voor veranderingsmanagement en kennismanagement. VAL invoeren is een ingrijpend proces, dat alleen succesvol verloopt als het opleidingsinstituut of het bedrijf voldoende expertise heeft.
De ministeries van Economische Zaken en van Onderwijs beloonden VAL en de VLC in 2007/08 met de landelijke innovatieprijs. De prijs is bedoeld als stimulans om deze onderwijsmethode verder te verspreiden.
Alle kennis en ervaring van acht jaar VAL-toepassingen zijn nu samengevat in het boek: Virtual Action Learning: een opleidingsconcept over Samenlerend produceren met behulp van ICT een ode aan de nieuwe vakdocent.
Het boek geeft gedetailleerd aan hoe opleiders internet-ontmoetingen en fysieke bijeenkomsten zo kunnen inrichten dat studenten samenlerend gaan produceren met ICT. Theorie, achtergronden, praktijkervaringen, CampfireStories, Editorial Reviews, assessments, beoordelingen en Virtuele Leerinteractie: alles van VAL komt aan de orde. Bovendien bevat het boek kritische reflecties van meer dan twintig professionals die ervaring opdeden met VAL.
Meer weten? Overwater T-C-C maakt gebruik van VAL en kan je uitleggen wat VAL voor jouw bedrijf kan betekenen.
Het boek is te bestellen via www.bol.com